English Polski
 

Blog

Tagi

ciekawe badania ciekawe historie design thinking efektywne przywództwo efektywny zespół gry szkoleniowe komunikacja konferencje materiały dla trenera myślenie strategiczne proces uczenia się role zespołowe Belbina team building współpraca i zaufanie wyjazdy integracyjne zarządzanie przez cele

Podstawy Feedbacku, czyli jak umiejętnie przekazywać informację zwrotną

Wyobraź sobie, że Twój znajomy z pracy musi wygłosić ważną prezentację przed resztą firmy. Podczas jego wystąpienia zauważasz, że stoi przygarbiony, mówi tak cicho że ciężko go usłyszeć i nie patrzy na swoich słuchaczy. Po wygłoszonej prezentacji prosi Cię o jej ocenę. Tobie zależy na tym, aby mógł poprawić swoje błędy więc wypunktowujesz mu wszystkie niedociągnięcia: „Zupełnie nie miałeś kontaktu ze słuchaczami, mówiłeś trochę za cicho i powinieneś popracować nad mową ciała”. Taki feedback prawdopodobnie odniesie odwrotny skutek niż zamierzałeś. Poniżej przedstawiamy zasady jakimi powinieneś kierować się, aby Twój feedback był efektywny.

Przekazuj feedback w sposób pozytywny

Jeśli będziesz kogoś tylko krytykować to na pewno nie przyczyni się to do zwiększenia motywacji u tej osoby. Ludzie nie są w stanie się efektywnie uczyć, gdy odczuwają negatywne emocje. Jeśli kogoś za bardzo skrytykujesz, to ta osoba najprawdopodobniej ucieknie się do obrony lub kontrataku. Bardzo ważne jest tutaj zachowanie równowagi pomiędzy szczerymi uwagami odnośnie zachowań wymagających poprawy, a pozytywnymi emocjami. Na przykład komentując wystąpienie znajomego mógłbyś powiedzieć: „Dobrze się spisałeś, naprawdę nieźle ci poszło. Wykazałeś się bardzo dużą wiedzą merytoryczną. Z rzeczy, które mógłbyś poprawić to na pewno siła głosu podczas mówienia – nie zawsze można było cię dobrze usłyszeć. Pamiętaj też, aby nieco popracować nad  mową ciała, aby wszystkie te ciekawe informacje jakie masz do przekazania słuchaczom odpowiednio do nich dotarły. Generalnie świetne wystąpienie, brawo!”. Taka informacja zwrotna da zupełnie inne efekty. Dostarczając pozytywnych informacji dajesz drugiej osobie motywację w dążeniu do stawania się lepszym.

Dawaj feedback od razu

Powinieneś unikać wracania do starych spraw i rozładowywania nagromadzonej złości. Jeśli chcesz zilustrować przeszkadzające ci zachowanie konkretnym przykładem, to ogranicz się do sytuacji z niedalekiej przeszłości. Inaczej grozi ci utknięcie w przeszłości lub przekształcenie procesu przekazywania feedbacku w ostateczne rozrachunki. Upływ czasu również robi swoje – po jakimś czasie pracownik już nie pamięta o co chodziło w danej sytuacji albo dlaczego tak a nie inaczej postąpił. Szybka informacja zwrotna może pomóc zapobiec popełnieniu po raz kolejny tego samego błędu. W przypadku, gdy pracownik wyróżnia się na plus swoją pracą, również należy mu się szybka pozytywna ocena, to sprawi że z jeszcze większą motywacją przystąpi do następnego zadania.

Twój feedback powinien być konstruktywny i obiektywny

Odnosi się to szczególnie do kwestii negatywnego feedbacku. W takiej informacji zwrotnej chodzi przecież o to, aby osoba poddana krytyce zauważyła i zaakceptowała konstruktywne elementy krytyki. Stwierdzenia obiektywne są zazwyczaj bardziej bliższe prawdzie i trudniej je odrzucić niż te subiektywne. Przy negatywnym feedbacku postaraj się odnosić do konkretnych szczegółów, a przy tym unikaj moralnej oceny. Zamiast mówić „moim zdaniem nie radzisz sobie” powiedz „z kilku ostatnich naszych projektów wywiązałeś się po terminie”.

Pamiętaj o odpowiednich proporcjach

Pamiętaj, aby udzielać informacji w sposób wyważony, tak aby „negatywy” nie przeważały nad „pozytywami”. Badania wykazują, że jednym z wyznaczników trwałości związków i sukcesów grup projektowych jest obserwowanie dawanego przez nie feedbacku. Nie chodzi jednak o wyrafinowane sposoby udzielania informacji zwrotnej, ale o coś o wiele prostszego. Okazało się, że wyznacznikiem sukcesu jest proporcja pozytywnego do negatywnego feedbacku. Poprawna proporcja dodatnich do ujemnych informacji zwrotnych to 5:1. To oznacza tyle, że zawsze kiedy chcesz kogoś skrytykować powinieneś najpierw zastanowić się kiedy ostatni raz pochwaliłeś tę osobę.

Sztuka dawania feedbacku

Według badań jednym z najsilniejszych czynników motywacyjnych jest świadomość sensu wykonywanej pracy i poczucie „porządnie zrobionej roboty”. To mówi nam o ludzkiej naturze tyle, że pracownicy lubią dobrze spełniać swoje obowiązki  i chcą wiedzieć, jak jest oceniana ich praca. Opanowanie sztuki dawania feedbacku pozwoli ci na takie przekazywanie informacji, które przyczyni się do rozwoju Twoich współpracowników.

Tagi: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>