English Polski
 

Blog

Tagi

ciekawe badania ciekawe historie design thinking efektywne przywództwo efektywny zespół gry szkoleniowe komunikacja konferencje materiały dla trenera myślenie strategiczne proces uczenia się role zespołowe Belbina team building współpraca i zaufanie wyjazdy integracyjne zarządzanie przez cele

Obudź swoją kreatywność

W każdym człowieku drzemią ogromne pokłady kreatywności, ale rzadko kto w pełni z nich korzysta. Przyzwyczajenia w sposobie myślenia, nauczyciele, a nawet nasze najlepsze intencje często działają jak sabotażyści pomysłowości.

Strach przed porażką zawęża pole widzenia

Bycie ciągle ocenianym poprawia wydajność w zadaniach wymagających sprawności fizycznej jak np. podnoszenie ciężarów. Ale w zadaniach, które wymagają kreatywności, intuicji czy uczenia się idzie nam lepiej, jeśli nie jesteśmy oceniani, a co za tym idzie nie obawiamy się porażki. W pewnym eksperymencie ludzie zostali poproszeni o stworzenie wiersza, kolażu i krótkiego opowiadania. Niektórzy z nich dostali informację, że ich wytwory zostaną ocenione przez grupę ekspertów, inni że ich twórczość będzie wystawiona w konkursie z nagrodami, a reszta nie dostała żadnej informacji. Jak się można domyślić to właśnie członkowie ostatniej grupy stworzyli najbardziej kreatywne produkty. Dlaczego? Ponieważ skupili się na zabawie i radości tworzenia, a nie na osądach i nagrodach. Kiedy wiemy że podlegamy ocenie zaczynamy wkładać świadomy wysiłek w to, aby zaimponować osobie, która nas ewaluuje. To usilne staranie może być zabójcze dla kreatywności. Zamiast osiągania stanu mobilizacji powinniśmy zrelaksować się i pozwolić na pełne zaangażowanie nieświadomych procesów psychicznych – tych, które generują skojarzenia i nowe idee. Działają one najlepiej, gdy bawimy się nowymi pomysłami i nie obawiamy się niepowodzeń. Richard Feynman, noblista w dziedzinie fizyki powiedział: „Aby powstały skuteczne pomysły na pracę, staram się odnosić porażki tak szybko, jak to tylko możliwe”. Jeżeli chcemy być nowatorscy musimy zrozumieć, że porażki są naturalną częścią procesu innowacji.

Nuda stwarza przestrzeń do zabawy dla wyobraźni

Kiedy robimy coś nudnego i monotonnego jak np. bieganie dookoła bieżni, nasz umysł powtarza doświadczenia, wyszukuje możliwości, gra z problemami, co sprawia, że kreatywność ożywa. Problemem jest to, że obecnie posiadamy całe mnóstwo gadżetów, które utrzymują nasze umysły zajęte 24 godziny na dobę, przez co naprawdę rzadko doświadczamy nudy. Zadaj sobie pytanie, kiedy ostatni raz jechałeś windą nie wyciągając telefonu? W dzisiejszych czasach każdą wolną chwilę wykorzystujemy aby coś zrobić, albo chociażby zapełnić czas rozrywką. Warto pamiętać o tym, że nie robienie absolutnie niczego, jest czymś bardzo cennym i potrzebnym. Zaskakujące jest to, jak wiele możemy wymyślić nudząc się.

Zdefiniowanie na nowo problemów zwiększa kreatywność

Wiele osób zamiast zrobić coś kreatywnego tkwi w pułapce rutynowego myślenia. Świetnie obrazuje to wypowiedź Henry’ego Forda: „Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorca zapytał klientów czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem.” Większość ludzi poproszonych o to, by narysowali zwierzęta z obcej planety, narysuje istoty o wielu podobieństwach do tych, które żyją na Ziemi. Jeśli chcesz zmienić sposób, w jaki podchodzisz do twórczego problemu, najpierw musisz zmienić to, co myślisz o nim, na nowo go zdefiniować. Na przykład możesz zadać pytanie: Jakie formy życia żyłyby na planecie o zupełnie innym środowisku? Nie myśl inaczej o rzeczach, lecz myśl o zupełnie nowych rzeczach.

Na podstawie - “The Enemies of Invention” autorstwa Arta Markmana, Petera Graya, Siana Beilocka, Christophera Sprigmanna i Kala Raustiala oraz artykułu Petera Bregmana z Psychology Today, May/June 2013 ( www.psychologytoday.com).

 

Tagi:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>